vrijdag 11 maart 2016

Wat te doen zonder kinderen!?

Sommige mensen willen geen kinderen en anderen kunnen ze niet krijgen, maar wat doe je dan met je leven? Kinderen vergen een hoop tijd en je bent er als ouder dagelijks druk mee bezig. Sommige ouders kiezen er zelfs voor om de hele dag er mee bezig te zijn en er dus hun fultime baan van te maken. Niet iedereen krijgt de keus om kinderen te krijgen of mensen kiezen er juist bewust voor. Maar waarom kiezen ze er eigenlijk voor en wat doen ze dan met hun leven?


Studeren
Om te beginnen kun je natuurlijk heel lang studeren voor de droombaan die je vroeger had toen je klein was! Zelf heb ik sinds dat ik net de puberteit in kwam de droom/wens om advocaat strafrecht te worden. Dit lijkt een beetje standaard, maar de baan leek mij heerlijk, zeker ook het geld om eerlijk te zijn. En als advocaat me niet zou bevallen, dan kon ik altijd nog rechter of officier van justitie worden. Op het moment denk ik iets anders over die droombaan en ben ik toch van plan om iets anders te gaan studeren.

Je kunt natuurlijk ook studeren omdat je het gewoon leuk vindt, niet alleen omdat je er een goede baan mee moet kunnen krijgen. Als je kinderen zou hebben kon heel lang studeren niet naar mijn mening. Studeren zou in mijn geval over het algemeen lang duren. Ik kom van een vmbo school af, dus het omhoog werken zou ongeveer duren tot mijn 30e. Daarna wil je een goede baan om een huis te kopen om vervolgens kinderen te nemen. Na je 35e hoor je bij de risicogroep en dat risico wilde ik niet lopen, dus dan maar niet studeren. Nu is het anders.

Werken
Nadat je gestudeerd hebt, of misschien wel tijdens je studie, kan je gaan werken. Misschien vond de studie wel helemaal geweldig, maar de baan helemaal niet. Ik heb dit andersom met rechtsgeleerdheid, waarbij het beroep uitoefenen mij geweldig lijkt, maar de studie niet. Dat even terzijde: jij moet/gaat/kan nu ook werken. Hier heb je nu alle tijd voor! Je kan solliciteren naar de baan die jij wil met de tijden die jij zelf en je toekomstige baas kunnen uitzoeken. Er liggen dus veel meer vacatures voor je open dan wanneer je bijvoorbeeld kinderen zou hebben.

Met kinderen moet je denken wanneer zij naar school gaan, of er een oppas te regelen is en anders was je geld kwijt aan een dure opvang. Ook hoef je geen rekening meer te houden met het op tijd thuis komen voor het eten, telefoontjes over kinderen die gevochten hebben of gevallen zijn op school of zieke kinderen die thuis moeten blijven, omdat jij de enige bent in de buurt die op kan passen. Je had je werk moeten afzeggen of was te laat gekomen. Allemaal stress.


Reizen
Je kan natuurlijk tijdens het werken en eigenlijk ook studeren je geld opmaken aan reizen. Het is niet voor iedereen weggelegd, omdat zij angsten hebben voor cruises of vliegen. Andere mensen hebben gewoon de interesse niet om te gaan reizen, maar mensen zoals ik vinden het heerlijk om te reizen en ik kan het ook niet vaak genoeg doen. Er zijn altijd wel plekken in de wereld die je nog niet hebt gezien. Eigenlijk zijn er nog plekken in Nederland waar ik heen moet en dus ook in Europa of de rest van de continenten. Maar: laat ik klein beginnen!

Dit kan iedereen doen als er al maar een paar honderd euro is. Je kunt gaan backpacken met dat kleine beetje geld of je kunt door sparen voor geweldige treinreizen door Europa, cruises richting Zuid-Amerika, een safari of vliegtickets voor een maandje Australiƫ. Neus lekker door de boekjes van de reiswinkels en websites of plan alvast je reis op Word zonder het te boeken.

Hobby's
Ook heb je zonder kinderen meer tijd en zeker ook meer ruimte voor je hobby's. Heb je geen hobby? Dan is het nu een kans om die te gaan zoeken .Hobby's kunnen zo bevrijdend werken! Je kan er even je creativiteit vrij in kwijt. En creativiteit hoeft niet te betekenen dat je meteen gaat beeldhouwen, schilderen of tekenen. Je kunt ook gaan naaien, muziek instrument leren bespelen, sporten, je computervaardigheden verbeteren of een taal leren.

De kamer die je zou gebruiken als kinderkamer, kun je nu ombouwen tot kamer voor je hobby('s). Wilde je graag een eigen sportkamer met allerlei gewichten, fietsen en die enorme spiegel? Of een ruimte om je grote tafel neer te kunnen zetten, een kast om je patronen, stoffen en naaispulletjes in wilde doen? Of had je vroeger altijd al willen leren drummen? Dan kun je dat nu realiseren!

VrijheidHet klinkt gek om hier blij mee te zijn en niet iedereen zal het ermee eens zijn, maar zonder kinderen heb je veel meer vrijheid in je doen en laten. Heb je even geen zin in die afwas? Nou ja, dan morgenochtend maar weer! En dat lekkere wijntje in de avond, dat kan nu ook met een gerust hart. Maar ook de goede gewoontes kunnen gewoon doorgaan. Met je partner op de bonnefooi uit eten, op vakantie of een dagje weg? Het kan nu!

Sowieso heb je nu meer tijd voor elkaar. Met kinderen moet je rekening houden dat je de volledige aandacht aan een kind kan besteden, waardoor een relatie tussen partners vaak nogal wordt verwaarloosd. Niet dat de partners minder van elkaar houden, maar ze doen minder met elkaar dan ze hadden gehoopt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten