vrijdag 3 juni 2016

Mijn naaimachine, de Necchi 424!


Naar aanleiding van de post over mijn naaikamer, wilde ik eigenlijk ook een post schrijven over mijn naaimachine. Ik ben heel blij met de vorige naaimachine, maar deze nieuwe is wel helemaal geweldig! Het is de Necchi 424, de duurste variant van die serie. De prijs voor de naaimachine, ondanks het de duurste variant is, valt op zich mee met alles wat het kan. 

De naaimachine


Waarom kocht ik een nieuwe?Eigenlijk wilde ik helemaal geen nieuwe. Ik was tevreden met de Janome 1012 die ik had, alleen die ging in 1 jaar tijd wel 3 keer stuk, dus moest het apparaat helaas ook 3 keer wegbrengen om te laten repareren. Toen ik met mijn verjaardag nog al wat geld kreeg afgelopen december, was ik het zat en mijn man eiste dat ik een nieuwe zou kopen. Maar welke? Ik had veel eisen en wilde geen naaimachine die 'onder mijn niveau' zou zijn, maar ook niet één die zo geavanceerd was dat ik eigenlijk overnieuw zou moeten beginnen met naaien. Een paar nieuwe extra's aan de komende naaimachine zou ik dus niet erg vinden, maar niet te veel.

Een aantal steken van de Necchi 424
Wat kan de Necchi 424?De necchi 424 kan uiteraard stikken op verschillende stoffen. Ook heeft het 76 siersteken, waar ik persoonlijk weinig aan heb, maar ik vind het nog altijd leuk om te hebben. Voor nu heb ik er alleen nog maar naden en zomen mee afgewerkt. Wat ik er meer mee zou kunnen, dat moet ik nog even uitzoeken. De machine kent het alfabet in 2 verschillende lettertypes (script en gotic). Punt, komma, vraagteken, uitroepteken en zelfs spatie, plusteken, minteken, haakjes en is-teken kent het apparaat ook. Uiteraard kent het ook een aantal overlocksteken en 13  verschillende knoopsgaten. Het bijzondere aan de knoopsgaten is, dat je met behulp van het bijgeleverde voetje, met 1 keer handelen een knoopsgat zet. Alleen instellen en je pedaal intrappen en je knoopsgat zit er op.

Voeten die ik gebruik, een deel van de bijgeleverde voeten.

Welke spulletjes kreeg ik bijgeleverd?
Bij de naaimachine krijg je een aantal spulletjes bijgeleverd. Soms valt dit heel erg tegen, maar ook dit viel niet tegen bij deze naaimachine. Er zit uiteraard een gebruiksaanwijzing bij, waarbij ik ten zeerste wil aanraden deze te bewaren, zeker als je nog niet heel goed bent in naaien zoals ik. Ook een blaadje waar alle steken op staan. Ik bewaar dat blad, maar het hoeft niet, want aan de binnenkant van de klep op de naaimachine staan ook alle steken. Omdat het bij de naaimachine hoort, bewaar ik het liever.

Ook krijg je een aantal voeten: een ritsvoet, knoopsgatvoet, knoopaanzetvoet, stikvoet en rolzoomvoet. Er wordt meer bijgeleverd, maar dit zijn de voeten die ik zelf gebruik. De andere voeten moet ik nog ontdekken en ken ze nog niet, daarom omschrijf ik ze ook liever niet.

Trouwens, je krijgt ook een leuk borsteltje om je naaimachine schoon te houden en schroevendraaiertje en een extra stokje voor je draad op de bovenkant. Handig als je bijvoorbeeld met een tweelingnaald werkt. Die krijg je ook bijgeleverd, een aantal naalden, waaronder een universele naald, stretch naald en tweeling naald.

Boekje en steken
Voldoet deze naaimachine aan mijn verwachtingen?
De naaimachine aan meer dan alleen mijn verwachtingen. Het is een geweldige naaimachine naar mijn mening en hij doet het ook beter dan mijn vorige. Hij is stiller, kan meer en heeft meer accessoires meegeleverd.
Ook is het apparaat even makkelijk in gebruik als andere machines, alleen wel digitaal, dit is even wennen. Daarom raad ik de naaimachine ook erg aan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten