vrijdag 23 oktober 2015

Mijn ervaring met Jehovah's getuigen

Veel mensen willen eigenlijk alleen maar negatieve dingen horen over Jehovah's getuigen, maar ik ben er vrijwel geheel positief over. Natuurlijk kan je nu weg klikken, omdat je je gelijk wil halen, maar het is mijn mening. En onze meningen mogen verschillen.

Toen ze bij mij aan de deur kwamen..
Om eerlijk te zijn; ik miste ze. Ik had al eerder gemerkt dat ik goed met de meeste Jehovah's getuigen kon praten en dat wilde ik weer. Natuurlijk hoef je niet alle Jehovah's getuigen meteen te mogen en klikt het niet met iedereen even snel of even veel, maar met de mensen die op een dag bij mij aan de deur kwamen (een getrouwd jong stel) klikte het eigenlijk heel snel. Omdat ik zo enthousiast begon, schrokken ze een beetje. 'Hèhè, zijn jullie daar eindelijk!' zei ik. Ze zijn het niet gewend dat mensen zo blij zijn om een stel Jehovah's getuigen te zien, dus het was een bijzonder moment. Na een gesprek gaven ze me een boekje en ik wilde graag leren over de bijbel. Later kwam ik er achter dat dit Bijbelstudie heette.

Negativiteit
Beledigen wil ik Jehovah's getuigen niet, want aan de deur komen is met goede bedoelingen. Toch kan ik heel hard zijn in mijn woorden en 'Jezus' of 'O my God' bij het minste geringste roepen. Dit is nooit bedoeld geweest om Jehovah's getuigen of andere Christenen te beledigen, ik ben er gewoon gewend om te zeggen. De twee mensen waar ik studie mee heb, hebben dit ook altijd van mij geaccepteerd. Wel wilde ik er op letten bij hen in de buurt, want ik kan me goed voorstellen dat zij het gescheld minder leuk vinden.

De publicaties
Ik heb Jehovah's getuigen opgezocht op Google en ik kwam bijna alleen maar negatieve dingen tegen en anders wel verhalen over mensen die Jehovah's getuigen zijn geweest of mensen kennen die het zijn of zijn geweest. Ik vond het apart, want zo negatief als er omschreven werd heb ik Jehovah's getuigen nooit ervaren. Wel kwam ik de site jw.org tegen, waar ik de bijbel online kon bekijken, maar er was meer. De publicaties van boeken, brochures, folders en meer stonden ook op de website. Het viel me op hoeveel publicaties ze hadden en hoe erg ze hun best hadden gedaan op de boeken. 'Het moet wel heel belangrijk zijn', dacht ik. Ook zijn de boeken nog eens gratis te bekijken. Voor elk onderwerp is wel een beetje informatie; de dood van dierbaren, het leven van Jezus, hoe een goed leven te leiden, hoe je naar God te wijden, en als er geen boek over je onderwerp is geschreven, dan zou je altijd wat informatie kunnen vinden in het boekje 'Wat leert de bijbel echt?' of voor kinderen 'Lessen van de grote Onderwijzer'. Ook kun je maandelijks de twee tijdschriften 'Wachttoren' en 'Ontwaakt' krijgen. waar elke maand een onderwerp in wordt behandeld. Ik vond het fascinerend hoe ze hun best doen op de studies die ze geven en zelf ook nog altijd volgen.

1 opmerking:

  1. Hallo Laura, ik herken me in jouw verhaal. Ik ben geen JG, maar vind het contact/de Bijbelstudie met de getuigen erg prettig. Of zij mij kunnen overtuigen? Da weet ik niet. Ik ben in elk geval blij met jouw positieve ervaring

    BeantwoordenVerwijderen