zaterdag 16 januari 2016

Notitieblokjes; wat kun je er mee?

Ik koop er zelf altijd veel te veel, maar wat zou je er mee kunnen doen? Hier geef ik nu antwoord op.


Kasboek
Ondanks het internet tegenwoordig, vind ik het zelf wel handig om een kasboek bij te houden. Ik schrijf er precies in wat ik krijg en wat ik kwijt ben en wanneer. Zodra het geld van mijn rekening af is omdat het is betaald, zet ik een vinkje achter die uitgave. Ook handig is een kasboek om zo her in te zien hoeveel geld je nog over hebt voor andere dingen.

Dagboek

Schrijf een dagboek en probeer dit elke dag bij te houden. Lukt dit niet, dan kun je je bedenken wat je vandaag hebt gedaan, waar je blij over was, waar over niet, wat je anders had willen doen en welke doelen je wel en niet hebt bereikt die dag of week.

Eet- en beweegdagboek

Bezig met afvallen of gezonder leven? Dan kun je je eten, drinken en sporten bijhouden met een eet- en beweegdagboek. Het geeft een overzicht van wat je nou eigenlijk hebt gegeten en wat je eventueel nog mag eten of wat je moet sporten.


Lijstjesboekje
Kleinere (en met minder mooie voorkant) gebruik ik vaak om boodschappenlijstjes, to-do lijstjes, wenslijstjes etc. te maken. Vaak scheur ik deze lijstjes er uit, waardoor het boekje uiteindelijk minder mooi wordt, maar lijstjes zijn mijn leven, dus af en toe een boekje bij kopen kan voor mij geen kwaad.

Agenda/bulletjournal
Een groter en dikker notitieblok kun je gebruiken om een bulletjournal in te maken (ofwel ; agenda). Dit kun je doen door je rooster in te plakken, elke dag de datum op te schrijven met je afspraken, to-do's et cetera.

Blijboek
Zelf heb ik dit in een schoolschriftje, maar je kunt het uiteraard ook in een notitieblok doen. Dit is wat leuker en dan word je er nog blijer dan ook! Elke dag ga ik even na waar ik deze dag blij van ben geweest. Dit is handig voor mensen die wat pessimistischer zijn of snel vergeten dat er ook leuke dingen zijn gebeurd, ook al zijn ze soms klein, maar het is voor iedereen leuk om bij te houden!

One-line-a-day-boekje
Een one-line-a-day boekje is als een soort dagboek, maar dan anders, je mag namelijk maar 1 zin schrijven en dit eindigt dan vaak in leuke quotes.

Al-je-gedachten-boekje
Niet een dagboek, maar gewoon al je gedachten, ideeën, inspiratie opschrijven. Dus ook wat je gegeten hebt, wat voor weer het was, wat je daar van vond. Desnoods met een paar leuke tekeningetjes van je stamppot andijvie met worst en een wolkje met regen.



Schoolschrift
Soms koop ik ook teveel schoolschriften ja, en die moet je dan vaak ook echt gebruiken voor school. Het kan heel verhelderend zijn om een nieuw schrift te gebruiken voor een bepaald vak, vooral na een vakantie. Een schone lei zal ik maar zeggen.

Bucketlist
Schrijf een bucketlist met dingen die je wilt doen voor je dood gaat. Zelf heb ik dit gedaan in een potje met kleine papiertjes er in opgevouwen met daar de doelen op, maar jij kunt het natuurlijk in een notitieblok doen!

Receptenboek
Dit is 1 van mijn leukste ideeën. Hou je van koken? Schrijf dan de recepten op die je zelf hebt geschreven, je favoriete recepten, recepten die je nog moet gebruiken en/of recepten die je al hebt gebruikt! Ik heb hier een dummy voor (ook die spaar ik lijkt wel), maar ook een notitieblok kan voldoen. Leuke tekeningetjes en/of foto's erbij en je receptenboek is zo af!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten