zaterdag 30 januari 2016

Zinvol punten sparen

Bijna overal kun je tegenwoordig wel punten sparen of zijn er acties waarbij je spulletjes moet verzamelen. Sommige acties vind ik ontzettend zinloos, anderen weer heel nuttig en soms ook gewoon acceptabel. In deze lijst heb ik opgesomd welke ik wel en niet nuttig vind. Airmiles, Freebees en met klantenkaarten kun je ook sparen, maar daar doe ik vaak minder mee en zitten in een aparte portemonnee. Daar heb ik het nog wel een keer over.

Kooppunten
De meest zinvolle punten vind ik kooppunten van bijvoorbeeld Albert Heijn. Natuurlijk, je koopt ze en dus kost het geld om te sparen. Er is hiermee niks aan de hand, omdat je geld terug krijgt. Bij inlevering van een volle spaarkaart krijg je uiteindelijk namelijk meer rente dan bij een spaarrekening. In Noord-Holland heb je ook Vomar. Bij deze supermarkt is het sparen van punten makkelijker, veiliger en overzichtelijker, want alle punten staan op een pasje op jouw naam. Wil je je punten weer inleveren voor een bedrag, dan moet je je pincode intoetsen. Deze actie vind ik handig voor het sparen voor bijvoorbeeld kerstdagen, om vlak voor het begin van december de punten in te leveren en zo de grote aankopen voor kerst te kunnen doen.

Belminuten
Het levert voor iemand die veel belt weinig op, maar voor kinderen die net een telefoon hebben is deze actie wel handig. Welke supermarkten dit allemaal hebben weet ik niet precies, maar van de Dekamarkt weet ik dat wel. Elke 15,- euro aan boodschappen levert 1 belminuut op. Doe je voor 60,- euro boodschappen, dan krijg je via een pasje die aan de simkaart gekoppeld is 4 belminuten er bij.

Extravoordeelkaart Kruidvat
Met deze kaart spaar je altijd voor cadeaus, ongeacht wat je koopt bij kruidvat. Het kan heel lang duren voor je uiteindelijk wat bij elkaar hebt gespaard, maar ook hierbij geldt dat je als altijd wel wat koopt bij Kruidvat, je spaart voor punten. Deze punten staan op een pasje, dus geen geplak van punten. De cadeaus variëren van dagjes uit, verzorgingsproducten, fotoproducten en sieraden.

Douwe Egbertspunten
Het klopt, het duurt ontzettend lang voor je uiteindelijk een nuttig product hebt kunnen kopen en Douwe Egbertskoffie en thee van Pickwick is over het algemeen niet goedkoop. Toch kun je als je doorzet en misschien met wat hulp van de omgeving wel wat leuke producten krijgen voor niks. Je hebt alleen dure koffie en thee gedronken de afgelopen 10 jaar, maar dat kan wel een koffiezetapparaat of een waterkoker opleveren.


Handdoeken, servies en messen
Wat ik tegenwoordig veel tegenkom, zijn de acties om te sparen voor korting op de bovenstaande producten. De producten kunnen van goede kwaliteit zijn, maar ik vind ze veel te duur om alleen al voor de sparen. Het probleem van deze acties is namelijk dat je er extra voor moet bij betalen voor je überhaupt 1 mes krijgt die bij een set hoort van 10 messen. De messenset passen meestal niet eens allemaal in 1 messenblok, waar je ook voor kan sparen en nog net zoveel voor bij moet betalen. Dit geldt ook voor de handdoeken en het servies. Dat waarvan gezegd is dat het kristal was, bleek gewoon glas te zijn. Voor het bijbetalen dat je daarbij doet, kun je meestal veel goedkoper en van net zo goede kwaliteit een andere glazenset of servies kopen. Ja, dit vind ik inderdaad onzin.

Dagjes-uit-zegels
Hier doe ik vaak ook niet aan mee, omdat ik toch geen geld heb om weg te gaan. Zeker niet binnen de tijd dat ik dit moet volgens de voorwaarden. Voor anderen is het toch wel eens handig om voor Artis, Efteling of restaurants te sparen, dus wij nemen ze wel eens mee voor de mensen die er wel voor sparen.

Speelgoedjes etc.
Handig om te sparen is het niet perse en het geeft uiteindelijk alleen maar rommel. Toch vind ik het sparen hiervan niet erg en daarom acceptabel. Denk aan de lubberdingen, moestuintjes, anti-verveelweken, mini's, wuppies, welpies, voetbalplaatjes en hangaapjes. Zelf heb je er vaak weinig aan, maar voor kinderen is dit leuk. En dingen als moestuintjes en mini's zijn soms nog educatief ook.

Wat spaar jij en wat niet?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten