zaterdag 13 februari 2016

Noodpakket in en om het huis

Ik heb een noodpakket. Sommige mensen vinden het niet nodig en anderen kunnen het soms vreselijk overdrijven. Zelf heb ik een klein noodpakket met spullen waarvan ik weet dat ze echt een keer nodig kunnen zijn. Deze spullen had ik meestal al in huis liggen en een aantal spullen zijn bijgekocht. Wat er in dit pakket zit en wat jij er in je eigen kunt doen, lees je in deze post!


In Nederland en België hoeven weinig echte natuurrampen voor te komen en er zijn op dit moment gelukkig weinig kansen op oorlogen en hongerwinters. Ook in de auto hoeven noodpakketten niet nodig te zijn, omdat er minstens elke 20 kilometer een tankstation is en dat zou loopafstand moeten zijn. Toch kan het voor komen dat je blij bent dat je bepaalde spullen bij je hebt en dreigingen van buitenaf komen ook steeds dichterbij.

EHBO-setje
Grote kans dat je deze gewoon in huis hebt liggen. Als je dit niet hebt, is het ook handig om in huis te hebben als je geen noodgevallen voorbereider bent (of op zijn Engels: een prepper). Je kunt ze kant en klaar kopen in verschillende maten met een grotere of kleinere inhoud. Wij hebben een midden maatje in huis, met nog wel een mitella, genoeg verband, pleisters, schaar et cetera, want voor een echt noodgeval heb ik toch de ervaring, kennis en steriele omstandigheden niet, dus heb ook de middelen niet in huis. Gewoon de basis vind ik genoeg.

Je kunt zo'n setje ook zelf maken, maar wat doe je er nou in? Om te beginnen doe ik er altijd pleisters in en verband, een tekenpincet, alcoholdoekjes, desinfecterende handgel, een mitella en diverse medicijnen: Paracetamol, Ibuprofen, Sinaaspril, Rennie, Strepsils, anti-reisziekpillen en Advil. Als aanvulling doe ik er in wat in een verbanddoos zit. Steriele gaaskompressen, watten en 1 of 2 paar vynilhandschoenen.

2 van de verbanddozen

In en om het huis
Ik heb vooral in en om het huis en overal en nergens wat spullen liggen die bruikbaar kunnen zijn voor een noodgeval. Dekens, die gewoonlijk op bed liggen. Zonnebrandcrème, die we bijna allemaal zomers wel eens gebruiken. Een ijskrabber als je een auto hebt, die ook vrijwel elke winter nodig is. Een vuilniszakje, die ook standaard in huis is en WC-papier, wat als het goed is iedereen gewoon in de WC heeft hangen. Dit kunnen al spullen zijn voor een noodgeval. Moet je een keer snel weg, dan zijn dit spullen die je snel moet in kunnen pakken of bij je moet hebben. Goed, het is geen plicht om WC-papier te hebben of een vuilniszak, maar persoonlijk vind ik het kleine beetje comfort wel fijn. Ook in een noodsituatie! 

Denk ook aan een gevulde toilettas die klaar kan staan in de badkamer. Normaliter gebruik ik die voor vakantie, maar zelf vul ik hem weer aan zodra ik thuis kom. Tandenborstel, tandpasta, shampoo, douchecrème. haarborstel, haarelastiekje, bodylotion, lippenbalsem, talkpoeder, handcrème, maandverband en de nodige medicijnen die ik slik. Ook deze spullen vind ik een stukje comfort. Als ik dan snel weg moet voor bijvoorbeeld evacuatie, dan heb ik het toch altijd snel bij de hand.

(FOTO toilettas)

Voedsel en watervoorraad
Water en voedsel voor echte noodgevallen kan nergens naar smaken en je eet het liever niet. Gelukkig is het daar niet voor, het is om van te overleven in ECHTE noodgevallen, maar daar hebben we het nu nog niet over. In dit geval heb ik het nog over wanneer je nog kan koken en dat moment wanneer je de voorraadkast mag aanbreken. Veel mensen hebben voedsel in hun voorraadkast staan, maar gebruiken dit nooit. Mijn tip is om die kast eens op te ruimen en dan te kijken wat je kunt gebruiken voor een maaltijd. Denk hierbij aan ontbijt en lunch en niet alleen aan diner. Ook diner is belangrijk, maar zelf was ik deze in het begin vergeten. Tussendoortjes zijn niet het belangrijkst, maar de Bifiworstjes, knijpfruit, rijstwafels, voorverpakt ontbijtkoek (snelle Jelle), Sultana (hartig en/ of zoet), en cup-a-soup, zijn ook niet onbelangrijk om niet te vergeten. Het is lekker en lang houdbaar. Voor vocht kun je bronwater in fles of pak gebruiken, maar ook houdbare melk kan goed van pas komen.

Onze voorraadkast

Voor een echt noodgeval

Liever denken we er niet aan, maar als het toch van pas komt, ben ik liever voorbereid. Voor echte noodgevallen heb ik daarom ook een rol touw, een rol ducktape, fluitje, zaklamp, batterijen voor zaklamp en radio, radio, zakmes, 10 waxine lichtjes die 10 uur branden, vuurmaker, warmhouddekens, lucifers, een aansteker en 2 regenponcho's. Dit alles zit in een waterdichte ton.


Let alleen wel op, dat met houdbare producten je alsnog wel eens in de zoveel tijd alles na moet kijken of het niet over datum is. Ben je een echte prepper, dan kun je ook een lijst bijhouden met wat je in huis hebt, hoeveel en op welke datum het niet meer te gebruiken is.


Ben jij goed voorbereid? Vertel het hier!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten