vrijdag 20 mei 2016

Hoe een huishoudagenda bij te houden

Om even terug te komen op de huismoedermap, kwam ik ineens op het idee om een agenda bij te gaan houden. In de vorige post heb ik geschreven over de jaarkalender; om hierin bij te houden wie wanneer jarig is, welke jaarlijkse betalingen er komen en welke klusjes je in de toekomst ongeveer moet doen. 


Om te kunnen nakijken welke klusjes ik in het verleden heb gedaan, ben ik een agenda gaan bij houden, zodat ik die data niet meer hoef te onthouden. Eigenlijk ben ik vergeten hoe een agenda in elkaar zat, omdat ik al een tijdje mijn telefoon gebruik om afspraken in te zetten. En tot mijn genoegen viel mij ineens op dat er ook een jaarplanner in zat, waar ik nu  verjaardagen neerzet. Er zit een lijstje in met alle schoolvakanties in Nederland en feestdagen van Nederland, BelgiĆ«, Duitsland en Frankrijk. 

Bij de data zet ik neer welke klusjes ik in het verleden heb gedaan, waaronder ramen lappen, koelkast schoonmaken, maar ook de huisdierhokken die verschoond zijn. Ook wanneer ik naar de kapper ben geweest vul ik in, niet voor de financiĆ«n, maar puur omdat ik mijn haar graag netjes wil houden en niet pas naar de kapper wil als het echt weer nodig is door zichtbare gespleten en gebroken punten! 

Tegenwoordig kun je met internetbankieren, dat zelfs op je telefoon mogelijk is, bijhouden wanneer je wat hebt betaald. Toch vind ik het voor mezelf handig om de niet consequente betaaldata uit het verleden bij te houden in mijn agenda. Wat vaak ook in een agenda zit is een paar bladzijden om belangrijke sites op te schrijven en een paar bladzijden om adressen op te schrijven. De adressenbladzijden in mijn agenda gebruik ik zelf voor adressen die ik niet in mijn standaard adresboekje wil hebben tussen mijn vrienden en familie, zoals bedrijven die ik tijdelijk nodig heb.

Om bijvoorbeeld visitekaartjes en afsprakenkaartjes te bewaren heb ik een hoek schuin uit een envelop geknipt en die in de kaft van mijn agenda geplakt. Dit kan handig zijn als je geen organizer agenda hebt.

Heb jij al de huismoedermap geprint? Hier meer over bij op post!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten