vrijdag 17 juni 2016

Even weer over Jehovah's getuigen

Overal lees ik alleen maar negativiteit over Jehovah's getuigen. Ik vind dit eigenlijk heel erg naar, want ik ben heel tevreden over de mensen zelf en het geloof in Jehovah (wat de naam van God is). Sterker nog, ik laat me zelf ook ooit dopen, terwijl ik vrijwel zonder geloof thuis ben opgevoed. Wel ben ik altijd vrij geweest om te geloven wat ik wilde en ik heb daarom ook bijna mijn keus gemaakt om ook mij aan Jehovah te geven. In deze blog vertel ik wat ik wèl leuk vind aan Jehovah's getuigen.

 
Het logo van Jehovah's getuigen, tevens hun website.



Stel je eens voor, je komt binnen in een gebouw waar alle mensen gemeend lief tegen je zijn. Ze begroeten je bijna allemaal en merendeel vraagt ook hoe het met je gaat. Niet uit nieuwsgierigheid, maar echt uit belangstelling. Hoe zou jij dat vinden? Ik vind het zelf wel fijn! Ik kan er niet altijd tegen, want zelf ben ik eigenlijk niet zo'n mensen mens, maar toch is het fijn om te zien dat niet iedereen in de wereld alleen maar aan zichzelf denkt.
Een aantal goede eigenschappen uit de bijbel. (Gelaten 5:22, 23)
In principe dwingt niemand je ergens toe. Je hoeft je niet te laten dopen, er zijn zelfs regels voor je je laat dopen. Nou kan je denken: 'Regels, ik bepaal zelf wel wanneer ik me laat dopen', maar dopen is eigenlijk net als trouwen. Dat doe je niet zomaar, dat doe je omdat je de rest van je leven met iemand samen wilt zijn. Zo ook met geloof, je doopt je om iemand te dienen en samen te zijn met dat geloof voor altijd. Dus gedwongen doop zit er niet in, ben je er niet klaar voor, dan zullen zij dat gewoon in zien. Even negatief: ik vind het goed dat ze het op die manier doen, om slechte keuzes tegen te gaan. Want wat nou als je je helemaal niet wilt laten dopen maar je verplicht voelt. Toch vind ik het voor mijzelf erg jammer, maar ik accepteer voor nu dat ik er nog niet klaar voor ben!
Een aantal boeken van de organisatie.
Jehovah's getuigen beredeneren alles met de bijbel. Ja, ze hebben inderdaad van die boekjes waar ik zo dol op ben. Ze helpen mij namelijk zo goed om de bijbel, Jezus en Jehovah beter te begrijpen, maar ook leer ik meer over welke eigenschappen ik wel en niet moet uiten, wat mijn kwaliteiten zijn en hoe het huwelijk goed te behouden is. Het zijn maar voorbeelden van een aantal dingen die ik graag leer. Bijbelstudie geven doen ze ook altijd met de bijbel. Ook in de boekjes staan altijd teksten vanuit de bijbel, die ze (in samenwerking met meerderen) in een makkelijk te lezen boek(je) hebben gezet.
Een zelfverzonnen quote.
Jehovah's getuigen hebben regels, klopt, maar die zijn allemaal, zoals gezegd, vanuit de bijbel beredeneerd en degenen die zich laten dopen voelen zich er nou eenmaal prettig bij om die regels na te leven. Geen verjaardagen bijvoorbeeld of geen kerst, pasen, pinksteren en oud&nieuw, waarom is het slecht om het niet te vieren? Of waarom is het slecht om niet te vieren met kinderen? Ik snap het punt dat ze geen cadeautjes krijgen op een vaste dag, maar kinderen hoeven dit niet te missen als de ouders logischer nadenken. Een cadeau hoef je namelijk niet te krijgen op en een vaste feestdag. Je kunt bij wijs van spreken een eigen vaste dag bedenken, of gewoon het hele jaar door leuke cadeautjes te geven. Ook dit hoeft helemaal niet duur te zijn zoals de grote uitgaven die met kerst gedaan worden, je kunt beetje bij beetje geven of zoals sommigen met kerst al doen gewoon sparen voor een grote uitgaven. Het liefst wel beetje bij beetje geven. Elke maand een paar cadeautjes! Dat is toch eigenlijk ook veel leuker dan in 2x zo ontzettend veel en de rest van het jaar niks?

Rode bloedcellen, iets wat Jehovah's getuigen niet willen.
Ook geen bloed mogen krijgen is een kwestie die veel speelt, maar er zijn zo veel andere oplossingen. Je kunt namelijk je eigen bloed 'besparen' om het weer terug in je lichaam te stoppen, helemaal steriel. Velen denken dat mensen zichzelf dood laten gaan, maar dit is niet helemaal waar. Natuurlijk, als je ècht bloed nodig hebt, omdat je anders zeker weten dood gaat, dan gaat een Jehovah's getuigen dat ook. Maar voor dat het zo ver is worden er echt wel andere maatregelen genomen om te kijken hoe ze iemand in leven kunnen houden.

Daarbij is het ook nog eens zo dat verdriet en dood alleen in dit leven is, de gemiddeld 85 jaar die mensen krijgen. Ooit komt er namelijk een soort van oorlog die Armageddon wordt genoemd, waarbij alle 'slechte mensen' weg gaan en de 'goede mensen' blijven en de doden een opstanding krijgen. Wie goed en wie slecht is, weet alleen Jehovah, niet de mensen. Ik kan een indicatie geven van goede eigenschappen, maar in je hart kun je naast die eigenschappen nog altijd niet goed zijn. Jehovah weet alles en kan in je hart kijken.

Ik dank jullie hartelijk voor het lezen van deze post. Heb je reacties, dan lees ik die en reageer graag. Ook wil ik de website jw.org graag bedanken voor alle informatie die ze mij gegeven hebben en ik bedank uiteraard Jehovah voor het mij ingeven deze blog te schrijven!

Liefs Laura,

Geen opmerkingen:

Een reactie posten